ویژگی انتقال تماس بین دستگاه‌ها به گوگل میت اضافه شد متاورس شرکت متا همچنان میلیاردها دلار ضرر روی دست مارک زاکربرگ می‌گذارد ظرفیت باتری قاب گلکسی بادز ۳ پرو مشخص شد آسیا بلاخیزترین قاره است کاهش قابل‌توجه حجم آپدیت‌های ویندوز ۱۰ با فناوری جدید مایکروسافت مدل پایه Surface Laptop 6 در راه است اگر آیفون دارید، می‌توانید بدون رمز وارد واتس‌اپ شوید اپل هوش مصنوعی خود را معرفی کرد | اینترنت لازم نیست؛ پردازش کنید! امضای جو بایدن پای لایحه «فیلترشدن یا فروش تیک‌تاک» |‌ اپلیکیشن چینی چه می‌کند؟ افزایش کاربران Threads | رقیب X حالا ۱۵۰میلیونی است برخی از مشخصات شیائومی ۱۵ لو رفت + جزئیات اعضای هیئت‌مدیره «انجمن هوش مصنوعی ایران» انتخاب شدند درباره ماه کامل صورتی که امشب (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) در آسمان می‌درخشد + دلیل نامگذاری کاهش تولید اپل ویژن پرو به‌دلیل تقاضای کمتر از حد انتظار قابلیت‌های جدید عینک متا ری-بن معرفی شد ویکی‌پدیای فارسی یک‌میلیونی شد رویداد «امید فردوسی» با رونمایی از کتاب «به توان هایتک» در دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد سامسونگ، به صورت رایگان، صفحه‌نمایش گوشی‌هایی را که مشکل خط سبز دارند، تعویض می‌کند شرکت فنلاندی گوشی اختصاصی خودش را خواهد داشت | HMD Pulse Pro به‌جای Nokia ارتش کره جنوبی احتمالا استفاده از آیفون را برای نیروهایش ممنوع کند «سیستم بادبان خورشیدی» ناسا چیست و چگونه کار می‌کند؟ + عکس
سرخط خبرها

چرا هویج نارنجی است؟ | محققان پاسخ می‌دهند

  • کد خبر: ۱۸۶۸۹۴
  • ۱۰ مهر ۱۴۰۲ - ۱۷:۳۱
چرا هویج نارنجی است؟ | محققان پاسخ می‌دهند
زیست‌شناسان با شناسایی ژن‌هایی که هویج را نارنجی می‌کنند، سرانجام دریافته‌اند که چه چیز این سبزی ریشه‌دار را بسیار مغذی می‌کند.

به گزارش شهرآرانیوز - اولین هویج اهلی که در قرن دهم در آسیای مرکز رشد کرد، در اصل بنفش یا زرد بود. هویج نارنجی اولین بار در دهه ۱۴۰۰ در اروپای غربی ظاهر شد و احتمالاً نتیجه‌ی پیوند هویج‌های زرد و سفید بود. از آن زمان، هویج نارنجی به‌دلیل شیرین بودن و رنگ روشنش به محبوبیت بسیاری دست یافته است.

ماسیمو آیوریزو از دانشگاه ایالتی کارولینای شمالی به‌گزارش نیوساینتیست می‌گوید: «در اوایل دهه ۱۹۰۰ این اعتقاد وجود داشت که آب هویج نارنجی از نظر پزشکی بسیار مفید است؛ به همین دلیل هویج به عنوان یک سبزی سالم شناخته شد.»

اکنون آیوریزو و همکارانش دلیل علمی تمایز در رنگ هویج‌ها را کشف کرده‌اند. گروه محققان ژنوم ۶۳۰ نوع هویج را توالی‌یابی کردند و به دنبال تنوع گونه‌های ژنتیکی مرتبط با صفات خاص گشتند. سپس آن‌ها به سه ژن خاص رسیدند که در هویج نارنجی دارای تنوعی بود که به غیرفعال شدن ژن‌ها منجر شده بود. در هویج‌های بنفش، زرد یا سفید، حداقل یکی از این سه ژن فعال بود.

وجود ژن‌های یادشده، سطوح آلفاکاروتن و بتاکاروتن را تنظیم می‌کند؛ موادی شیمیایی‌ای که به گروهی از رنگدانه‌ها به نام کاروتنوئید‌ها تعلق دارد. آلفا و بتا کاروتن در بدن انسان به ویتامین آ تبدیل می‌شود که برای سلامت چشم‌ها، سیستم ایمنی و سایر بخش‌های بدن مهم است.

آیوریزو می‌گوید وقتی ژن‌ها غیرفعال می‌شوند، هویج سطوح بالاتری از این رنگدانه‌های خاص را تولید می‌کند که باعث ایجاد طیف رنگی نارنجی ویژه‌ی هویج می‌شود و همچنین، هویج را به یک منبع غنی از ویتامین آ تبدیل می‌کند. سایر هویج‌ها دارای سطوح بالایی از رنگدانه‌های کاروتنوئیدی متفاوتی هستند که به ویتامین آ تبدیل نمی‌شود.

همچنین بسیاری از هویج‌های نارنجی دارای انواع ژن‌هایی بودند که باعث تأخیر در گل‌آوری می‌شود و معمولاً هویج را سفت‌تر و غیرقابل خوردن می‌کند. آیوریزو می‌گوید به نظر می‌رسد که قرن‌ها است کشاورزان ناآگاهانه این صفات مفید را انتخاب می‌کنند. او و گروهش امیدوارند که درک جامع‌تر از ژنتیک هویج بتواند به پرورش هویج‌های بهتر در آینده کمک کند.

منبع: زومیت

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->